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VENUSIA


Musical theatre with live-electronics


VENUSIA: Teatro musicale con motion tracking & live electronics (40’ approx)


Un percorso sonoro teatralizzato, ispirato e dedicato a Venezia e alla laguna. Questo progetto adotta la forma ibrida tra teatro e musica sfruttando il movimento degli attori per controllare la proiezione spaziale, la generazione e la manipolazione elettronica del suono.


La tecnologia sviluppata da A.Santini in collaborazione con Middlesex University di Londra e il Sonic Arts Research Centre di Belfast, trasforma il gesto fisico in ‘gesto elettronico’ in grado di condizionare direttamente la drammaturgia acustica.


La performance si snoda tra percorsi sonori che rielaborano tradizioni e cultura Veneziane dalle origini all’oggi industriale, passando per Luigi Nono e la tradizione teatrale della Commedia dell’Arte.


Il progetto nasce dal desiderio di raccontare e reinterpretare lo straordinario contesto sonoro di Venezia e la sua cultura e tradizioni. Venezia, culla della cosiddetta ‘musica spaziale’ fin dal XVI secolo, e per molti versi ultima testimone occidentale di un mondo sonoro ormai passato, e’ dunque soggetto e trama di questa piece elettroacustica.


Il testo originale curato da FrancescaSarah Toich, si ispira ad elementi della tradizione letteraria di o su Venezia, combinandoli a riflessioni e spunti poetici personali dalla prospettiva di chi vive la citta’.


Il materiale sonoro  e’ interamente derivato da Venezia: registrazioni originali rielaborate si alternano infatti a reintepretazioni dal vivo  di scenari sonori tipici della citta’ e della laguna.




VENUSIA: Musical theatre with motion tracking & live electronics (40’ approx)


A musical theatre adventure inspired by and dedicated to the city of Venice and its lagoon. The performance takes listeners through a number of sonic and musical scenarios, as if they were wandering through an imaginary Venice. Along the way one might catch elements of theVenetian tradition and culture, past and present, glimpses of Commedia dell’Arte and references to Luigi Nono and the Venetian ‘spatial’ music of the XVI and XVII centuries.


Venusia combines music and theatre into a single expressive form, using the actors’ movements to generate and control parameters of sound including pitch, volume, spatial position and motion in a surround sound setup. The technology, developed by Andrea Santini in collaboration with Middlesex University, London and the Sonic arts Research Centre in Belfast, allows to map physical gesture and translate it into ‘sound gestures’, capable of creating a spectacular and immersive sound dramaturgy.


The project stems from our desire to describe and reinterpret the extraordinary soundscape of Venice, its surroundings lagoon, its culture and traditions. The original text, by Francesca Sarah Toich, is inspired by elements of the literary tradition either from or about Venice, combined with her personal perception and interpretation of the city.


The music, by Andrea Santini, uses recordings and Venetian sounds as a foundation and inspiration for both the live parts, performed by the actors with voice, instruments and live electronics, and a series of short electroacustic compositions on tape.




Credits:


Idea, musica & elettronica/Concept, music & electronics: Andrea Santini

Testi/lyrics : Francesca Sarah Toich


Francesca Sarah Toich: Venusia

Ilaria Pasqualetto: Margera

Giacomo Trevisan: Serenissimo


Cello: Giacomo Trevisan

Flute: Ilaria Pasqualetto

Motion Tracker: Francesca Sarah Toich & Andrea Santini


Produzione/production: Ubikteatro


Contributo/funded by

Regione del Veneto.


con il supporto di/supported by:

Istituto della Commedia dell’Arte Internazionale,

Sonic Arts Research Centre,

Middlesex University.


Costumi e allestimento/costumes and design: Ubikteatro & Mela Boev